1- پرشی ( Saltellato ) :
با پرش دادن آرشه بر روی سیم ها می توان نت ها را از یکدیگر جدا کرد و در این حالت ضربه های آرشه می تواند قوی ، ملایم ، خشک و یا نرم باشد.
2- چکشی ( Martellato ) :
در این حالت ضربه های آرشه بر روی سیم ها کاملا جدا و کوتاه است.
3- ترمولو ( Tremolo ) :
اصطلاح ترمولو به معنای لرزان است و این حالت با لرزاندن سریع آرشه بر روی سیمها ایجاد میشود.
4- کوله نیو :
در حالتی که نوازنده به جای استفاده از موهای آرشه با چوب آن بر روی سیمها ضربه وارد کند طنینی ایجاد میشود که قرابت زیادی با صدای پیتزیکاتو دارد.
5- Double cord :
با نواختن آرشه بر روی دوسیم می توان دو نت همزمان ایجاد کرد که به ان Double cord می گویند.
6- نواختن با سوردین :
هنگامی که در یک پارتیسیون نوازنده ملزم به استفاده از سوردین میشود کنار خرک چیزی شبیه شانه ای کوچک می گذارد که صدای ان را ضعیف و پوشیده و نرم می کند.
7- نت ها هارمونیک :
انگشت گذاری روی نقاط مشخص یک سیم در حال ارتعاش نت های بالایی ( زیر تر ) ایجاد می کند که نت های هارمونیک نامیده می شود و قرابتی با صدای فلوت دارند.
8- بیتزیکاتو :
که مانند نواختن گیتار با انگشتان نواخته میشود . ملودی هایی که از این طریق نواخته میشوند همگی استاکاتو هستند زیرا چنین تکنیکی توانایی نواختن ملودی های لگاتو ا ندارد.
نظرات شما عزیزان: